kalo rajen kLik lah :P

geng2 ice ! let us be a better person :)

Tuesday, August 31, 2010

demam kura-kura

" pasai apa ko tak datang kelas? demam kura2 eh? "
" mase ko demam, sure ko jalan slow giler kan..cam kura2 "

MyEm0.Com

Masa kecik2 dulu aku main sebut je padahal tak tahu pun demam kura2 tu macam mana. Masa tu aku ingat demam kura2 tu macam demam yang yok Saje mengade buat2 demam sebab malas pegi kelas, takpun sebab cikgu garang. Heh. Sehinggalah semalam..ketika lecturer mengajar pasal malaria..

beliau cakap orang yang kena malaria ni biasanya mengalami 3 peringkat semasa demam iaitu hot, sweating, dan cold. Mase peringkat hot, pesakit akan merasa sangat panas sebab suhu badan dye mencecah 40-41oC. pesakit tu juga mungkin mengalami delirium..emm delirium ni macam meracau2 la kan. 2-6 jam pastu, pesakit masuk sweating stage plak. Pesakit akan berpeluh2, sebab nak stabilize suhu badan yang tinggi tu. Ketika ni pesakit berasa sangat letih dan tertido.

MyEm0.Com

2-4 jam lepas tu..masok la cold stage..haaa..mase ni la orang cakap demam kura2 tu! Sebab apa demam kura2? Sebab pesakit tu akan berasa sangat2 sejuk sampai menggigil. Bile da rasa sejuk sangat, dye akan membungkusskan diri dengan selimut, pastu meringkuk atas katil macam kura2! Hehehe..see..that’s why la..

cute x..? hihi.


kura2 kembar siam. muke serius giler!

Maka terbongkarlah misteri demam kura2 yang bersarang selama lebih 20 tahun dalam otakku..huh..kenapa aku baru tahuuu pasal ni ?? uhuk uhuk uhuk. Fetetik. Sob.


35 comments:

kakrose@kakyon said...

baru tahu kenapa dipanggil demam kura-kura..info yg baik.

FloEllen said...

hehhee....info yg baik..thnks for sharing...

Kancilbiru said...

hahaah..sabar jer la ko ice ice baby..eh salah..eskrem...hehehe

ice♥ice said...

kakyon : hee same la kite :P

fLoeLLen : same2. hehe.

kancilbiru : haha eskrem2 baby yeah ;)

Tomato Gurl's Life said...

oo baru tau..tak sangka pulak..hehe..

p/s: kura2 tue cumil :)

ARM said...

Begitu pulak demam kura2 yer...baru tau..

Azmi said...

keh3..demam kura2
org biasa guna ayat ni..masa kecik2 dulu pun tak tahu juga apa tu demama kura2...

MissXYZ a.k.a Abaikan said...

haha klu panggil demam bungkus xleh ke? =P

nas said...

aik....camne nie kura2 kembar siam tue ea nak berak???
dia berak camne ea???
kompius akuh..hehe

Pencacai Alim said...

demam kura2 pon demam kura2la..hakhak

ice♥ice said...

tomato gurl : kan kan..comel kan..hihi.

ARM : same la kite..hee ~

azmi : haha..skrg da tahu kn..

miss xyz : ahaha mcm hantu bungkus je bunyinye :P

nas : yg ko risau sgt sal kura2 ni berak pesal..haha..try tgk kt bwh abdomen kura2 tu..ade kot..tmpt berak dye..hahaha :P

ice♥ice said...

pencacai alim : haha..manusia pown demam kura2 gak :P

yui92 said...

hahaah.. cam lawak pun ada gak... oo gtu critanya ea? baru taw pun...

ummm klu demam kepialu lak ada story camni x? investig8 sat.. =p

Eye_nee said...

Muka kura2 yg kembar tu punya la serius..hahaha...

ice♥ice said...

yui92 : ice xtau r..hehe..yui pegi la investigate..kalo ade jgn lupe wt entry psl tu.. ;P

kak eye_nee : hahaha..tgelak golek2 xD

hamzah ian said...

sian owh kembar sim kura-kura tu.. ish..

hamzah ian said...

sian owh kembar sim kura-kura tu.. ish..

Nur Hayaty said...

la cam tu upernya..hehe...kura2 kembar tu mcm nak tuntut pelempang je kan..hehe =P

ice♥ice said...

hamzah ian : tu r.sekor nk g kanan..sekor lg kiri..mcm mane ntah diorg nk jalan..hehe..

yaty pinky : hahaha..dye tgh stress kot :P

SyidaGorjes said...

kura-kura yg twins tu mcm tak puas hati dgn pasangannya....

attoae said...

demam penyu ada tak...?? hehhehe...

syahira ariff said...

oww!
mcm tu yer
sbb menggigil rupa rupanya
kalau demam labi labi tu caner plak?

ice♥ice said...

syidagorjes : nmpknye macam tu la..haha..

attoae : jap..nk g cek penyu ade x demam :P

syahira ariff : hah? dmm labi2 pun ade jgk ke? sory dear, ice xtau la..haha ~

NiZaM Limited said...

nape tak namenya demam hantu bungkus je. ahaks..

kura2 yg atas tu kura2 batu kn..memang comel sgt2..ade gak tgk kat petshop..rasa mcm nak beli sekor..tp mahal la plak.

p/s: thanks follow me..dah folow ice kembali..nak masuk dlm bloglist bleh? :)

Che Armster said...

hahaha memang fetetek.. eh bukan.. fetetik :P

hilman.teddy said...

jemput makan kurma kat belog saya. =D

mizz sue said...

teringin nak bela kure2..hihi..comei

Afiefah Safieni said...

patutla..
sebab bungkus badan mcam kura2..
tapi comel pa kura2 =)

ice♥ice said...

nizam : oo kura2 batu ke name dye..nk g cari sekor..hihi

che armster : oitt...mencarutt yerrr! :P

hilman teddy : wahaa..free ke?? ;D

mizz sue : mmg comel..comel giler2!

afiefah : haha..kan kan :P

Pencacai Alim said...

citer kura2 lagi...

Encik Tikus said...

oooooooooo~ En.Tikus pon baru tahuuu. hihi ;DD

Botak said...

hahahaha...
tu je..
boleh kene dmam kekure aku camni... :P

armouris said...

info tentang demam kepialu di SIHAT SELALU - Salmonella thypi Penyebab Demam Kepialu

Akram Razali said...

eh..demam lg ke ni??

senyap je skrg...

fadhlina said...

wahhh..kembar siam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...